Det er mange elementer som spiller inn når det gjelder livskvalitet.

Derfor er det viktig at føttene våre fungerer godt, slik at man unngår smerter og plager for å hindre oss i å være aktive.

Hallux valgus er en svært vanlig tilstand som forekommer hyppigere hos damer enn menn.

Personer som får hallux valgus har som regel blitt utsatt for feil trykk og press fra sko, men det kan også kommer av ulike fotstillinger som plattfot, hulfot og

genetiske faktorer.

For mye press på stortåens grunnledd gir en skjevstilling i leddet som ledder mot stortåen, dette kan gi smertefulle hevelser og forkalkninger i leddet.

Vi kan hjelpe til med å redusere eller stanse den negative utviklingen ved hjelp av forfotsortoser som er et hjelpemiddel som korrigerer feilstillingen.

Feilstillinger i fot og forfot påvirker andre deler av foten og kroppen, og nedsunken tverrbue og hammertå er en følgeskade av disse.

Er en skjevstilling nedenfor lilletåa som fører til smerter, hevelse, rødhet og lett gnagsår.

Personer som får skredders tå har som regel gått med spisse, smale og høyhælte sko, men det kan også komme av stramme leddmuskler, hypermobile ledd og genetiske faktorer.

Hammertå er en feilstilling i en eller flere tær hvor midt-leddet i tåen er kommet helt eller delvis ut av posisjon forårsaket av ubalanse mellom bøye- og strekkmusklene i foten. Karakteristisk sett vil tåens midt-ledd få trykk fra taket inne i skoen og tåtuppen presses mot underlaget. Over tid kan dette føre til hard hud, smerter, hevelser, torner, bursitt og sårdannelser.

Vi kan hjelpe deg med forfotsortoser og skoveiledning.

Anbefalt behandling ved leddforandringer er utvidet fotbehandling med avlastning dersom man ønser ordinær fotbehandling i tillegg